Van aanmelding tot vertrek

Hallo allemaal! Leuk dat je een kijkje neemt op mijn blog. Op dit blog zal ik jullie de komende maanden op de hoogte houden van mijn avonturen als au pair in Londen, Engeland! Want over 2 nachtjes is het zo ver (de aftekenkalender met de stickers is nog net niet aanwezig), dan vertrek ik naar Londen om daar voor 6 maanden te werken als au pair. In mijn eerste blog zal ik jullie wat meer vertellen over waarom ik hiervoor heb gekozen en hoe mijn zoektocht naar een gastgezin eruit heeft gezien!

Ik heb ervoor gekozen om als au pair te gaan werken aangezien ik zat met een gat van 6 maanden, doordat ik in maart 2018 aan mijn rug ben geopereerd. Nu wordt er altijd gezegd dat je als leerkracht flexibel moet zijn en moet denken in mogelijkheden en niet in problemen. Voor de Pabo was dit echter lastig waardoor ik van februari - augustus niks anders kan dan "iets" anders gaan doen. Maar wat dat "iets" dan moest gaan worden, dat wist ik nog niet. Wel was ik er al snel uit dat ik niet hier in Nederland gewoon 6 maanden wilde gaan werken, dat zou ik een beetje saai vinden. Ik ben toen op internet gaan kijken naar de mogelijkheden en kwam toen al snel bij het au pair programma terecht. Wie mij een beetje kent weet dat ik met kinderen werken ontzettend leuk vind, dit zou dus wel moeten passen. Als au pair woon je voor een aantal maanden bij een gezin in en neem je voor een x aantal uur in de week de zorg voor de kinderen op je terwijl de ouders werken. In ruil hiervoor krijg je kost en inwoning en een leuk bedrag aan zakgeld. Ook wist ik al heel snel dat ik naar een Engels sprekend land wilde. Amerika, Engeland, Ierland, Australie of Nieuw-zeeland moest het gaan worden. Amerika viel al snel af omdat je hier vanwege je visum 12 maanden heen moet. Australie en Nieuw-zeeland is echt wel HEEL ver weg. En Ierland trok mij minder, Engeland bleef dus over.Β

Je kunt ervoor kiezen om zelf je gastgezin te zoeken via facebook of via websites of je kunt met een organisatie gaan die de gezinnen screent en die je begeleidt in het vinden van je host family. Ik heb voor dit laatste gekozen omdat dit mij een gevoel van zekerheid gaf. Toen ik mij had aangemeld voor het programma moest ik een hele bak aan papierwerk invullen, een "dear host family letter" schrijven, een familie album maken en een voorstelvideo. Ook moest er een VOG komen en een medische goedkeuring (ik ben geslaagd, heujj). Toen dat allemaal voor elkaar was kwam het verlossende mailtje: Je bent geaccepteerd voor het au pair programma. Hierna ben ik nog een dag naar Venray geweest voor een voorbereidingsworkshop en is er ook nog een Engels skype gesprek geweest met Travel Active (de organisatie waarmee ik ga). Een HELE korte samenvatting van wat ik heb moeten doen voor de organisatie.

Hierna begon het pas echt leuk te worden want de zoektocht naar een host family kon beginnen! In totaal heb ik 4 opties gehad, en bij de vierde was het raak. Het eerste gezin woonde in Bromley en bestond uit 2 ouders en 2 kinderen (meisje van 11 en jongen van 14). Mijn maximum wat betreft leeftijd was 11 dus dit gezin heb ik geweigerd, ondanks dat het verder een best leuk gezin leek. Snel daarna kwam gezin nummer 2. Een gezin dat woonde tussen Londen en Oxford met 2 jonge kinderen (jongetje van 2 en jongetje van 3) en een baby op komst. Dit gezin leek mij wel wat en ik besloot hierom met dit gezin te gaan skypen, de dag voor mijn verjaardag. Ik kreeg 2 uur van te voren alleen een mailtje dat de bevalling had ingezet en dat het dus verplaatst moest worden. Ondanks dat ik aan het wachten was op dit gezin kreeg ik gezinsoptie nummer 3. Een gezin dat dichtbij gezin nummer 1 woonde met 2 ouders en 3 kinderen (tweeling jongens van 5 en een jongen van 7). De communicatie met dit gezin verliep echter zeer stroef en afspraken werden niet nagekomen. Hierdoor was ik al redelijk snel klaar met dit gezin en heb ik ze een vriendelijk mailtje gestuurd dat ik niet met hen verder wilde. Ik kreeg vervolgens een mail terug waarin ze mij probeerden te overtuigen hoe leuk en succesvol ze wel niet waren in het au pair programma, kan best zijn maar niet met mij. Deze mail was er nog niet uit of gezin nummer 4 kwam binnen. Een gezin in het oosten van Londen met 3 kinderen. Een jongen van 11, een meisje van 9 en een jongen van (inmiddels) 7. Ik had direct al een goed gevoel bij het profiel en had gemaild dat ik graag met hun wilde skypen. Dit wilde zij ook en de volgende avond skypte ik met de moeder van het gezin. Dit was een... laten we het zo zeggen... een zeer efficient kruisverhoor. Moeder bestormde mij met vele vragen en toen dat vragenvuur over was, deed ik hetzelfde andersom. Van beide kanten was het zeer positief en 2 dagen later was er een gesprek met de kinderen een feit. Ook dit was niet een alledaags gesprek. De oudste zat in een hoekje, de middelste sloot zichzelf op in de badkamer en de jongste zat onder het bureau terwijl ze met elkaar een weekendje naar Bristol waren. Maar iedereen was nog steeds enthousiast en weer 2 dagen later waren we gematcht!Β

De maanden die volgden (dit was september) heb ik contact gehouden met het gezin en in de kerstvakantie en afgelopen zondagavond nog weer geskypet. Het voelt nog steeds goed en ik heb vertrouwen dat de kinderen zaterdag niet wegrennen op het vliegveld. Voor hen ben ik de eerste au pair dus voor hen is ook alles nieuw, dit maakt het voor allebei de kanten spannend. Maar ze zijn erg enthousiast bezig met de slaapkamer voor elkaar maken en ze doen er alles aan om er een goede start van te maken. Ik heb er dan ook veel vertrouwen in en ontzettend veel zin om het gezin in het echt te ontmoeten!

Mocht je het leuk vinden om mij te volgen de komende maanden, vul dan je e-mailadres in voor de mailinglijst! Dat kan op de telefoon helemaal onderaan en op de computer rechts van dit verhaal!

Jolanda schutte

Heel veel succes lieve schat , ga je missen 😘😘😘😘😘😘😘

Wilma van der Plas

Leuk Emma -Sophie een eigen blog .
Natuurlijk blijf ik graag op de hoogte van jouw avontuur.
Ik wens je dan ook heel veel plezier in Engeland en dat het maar een mooie beleving mag worden
😘😘

Gonda Nijsink

Emma, heel veel succes en plezier in Engeland!

Elise

Mooie ervaring dat maakt je rijk πŸ’geniet ervan.

Gaby

Heel veel succes, vooral genieten😘

Monique en Robert

nogmaals heel veel plezier en we zullen zeker je blogs volgen!!