Changing of the Guard, Matilda & Soho!

Deze week was net zoals alle andere weken tot nu toe, een stuk drukker dan gepland.  Afgelopen maandag kon ik mijn fiets ophalen, fijn want het geeft een stukje vrijheid en ik ben minder afhankelijk van het OV. De dichtstbijzijnde fatsoenlijke supermarkt is 20 minuten lopen. Een snelle boodschap duurt al bijna een uur, met de fiets is dat een stuk sneller!

Dinsdag ben ik samen met Naima naar een park geweest. Het park zelf was niet het mooiste park maar het was wel gezellig om even wat te doen en andere wijken van Londen te verkennen. Het is alleen niet echt een plek waarna ik snel weer terug zou gaan.

Woensdag was ook weer een volle dag want ik had weer met Naima afgesproken. We zouden naar de Changing of the Guard gaan. Wat een poppenkast. Het was lastig om er echt wat van te zien aangezien er best veel mensen waren en je niet op een verhoging kunt staan. Eigenlijk kunnen alleen de eerste rijen met mensen wat zien. Een man een paar rijen voor ons was echter aan het filmen dus via zijn telefoon konden we toch redelijk zien wat er gebeurde. Het kwam neer op een hoop gemarcheer, geschreeuw van bevelen en een fanfare die muziek speelde. Niet zomaar muziek, nee filmmuziek met als klapper disney muziek van the Little Mermaid en Beauty and the Beast. Natuurlijk is dit allemaal opgezet voor toeristen maar je gaat je toch oprecht afvragen wat de koninklijke familie hiervan vindt. Ik vraag mij ook af hoe the Queen zou zijn als persoon. Is ze eigenlijk gewoon een hele lieve gewone oma of is ze door haar bubbel en de mensen die haar op een voetstuk plaatsten gewoon heel arrogant? Ik zal er nooit achter komen ben ik bang want uitgenodigd worden door het koninklijk huis, daar hebben ze niet echt een reden toe. Bij de tour vorige week legde de tourguide uit wat je allemaal moet doen bij een ontmoeting met de Queen. Een van de dingen is dat je niet start eten voor de Queen start en moet stoppen met eten als zij stopt. Ik zou een portie gaan bunkeren in die tijd maar dat zal wel niet mogen, koninklijk buffet? Ik doe mee!

Donderdag was een rustige dag en heb ik een drankje gedaan met een au pair die hier om de hoek woont. We hadden al een tijdje contact maar zij had veel problemen met haar host family waardoor we nu pas elkaar hebben leren kennen. Wat blijkt, onze host kids kennen elkaar en zitten bij elkaar op school. Het was erg gezellig alleen is het nog onzeker of zij hier in de buurt kan blijven wonen als de problemen met haar host family niet stabiliseren.

Ook vrijdag was een rustige dag. Er waren nog zo veel dingen die ik even wilde doen.  Ook ben ik even op de school van Mary en Ted geweest aangezien Mary een Assembly had. Dit is iets wat iedere groep eens per term voorbereid. Mary haar Assembly ging over dat je goed moet zijn voor de bomen op aarde omdat het de longen van de planeet zijn. Er werd een verhaal verteld, gezongen en beelden laten zien. Mary deed het fantastisch! Ze heeft al haar tekst opgezegd en toen ik later hoorde dat ze last minute de tekst van een vriendinnetje erbij had gekregen omdat die ziek was, was ik natuurlijk al helemaal trots! Er is toch iets wat ik kwijt wil over de scholen hier. De hekken zijn 3 meter hoog, je komt niet binnen voor je 4 deuren door bent en je moet je aan en afmelden bij de receptie van de school. Er hangt nog net geen prikkeldraad boven de hekken, dan was het helemaal een gevangenis geweest. Dat is zo’n ander beeld als Nederlandse scholen! Ook zijn de kinderen super gedisciplineerd. Jaar 4, 5 en 6 (groep 6, 7, & 8) kwam kijken bij de Assembly en ze zitten netjes in RECHTE rijen, zijn stil wanneer er gevraagd wordt en wanneer de leerkracht “good afternoon” zegt gaan de kinderen in koor “good afternoon miss …..”. Er is geen kind die erdoorheen kletst. Wanneer ik Ted ’s ochtends naar school brengt staat hij netjes in de rij, niet twee aan twee, gewoon een rij. Wanneer de leerkracht zegt dat de groep naar binnen mag lopen ze stil in de rij naar binnen toe. Ik weet nog niet helemaal wat ik hiervan vind maar dat ze het op die manier voor elkaar krijgen vind ik al een prestatie op zich.

Zaterdag was een zeer spontane dag. Vanwege de coronapaniek besloten Naima en ik dat we nog naar een musical wilden voor de theaters op slot gaan. ’s Middags zijn we dus naar de ticketoffice gegaan met de vraag: “Welke goede deals zijn er voor vanavond?”. Op deze manier kwamen we terecht bij Matilda. Nadat we de tickets hadden zijn we naar een chocolaterie gegaan. Hier heb ik de duurste en kleinste chocolademelk ooit gehad maar wat een spektakel en super lekker. Nog even over Matilda want beste Albert Verlinde en alle andere mensen van Stage Entertainment Nederland… HAAL DEZE MUSICAL NAAR NEDERLAND! Wat een show! 9 kinderen die er elke show staan, de een nog getalenteerder dan de ander. Ik heb 2.5 uur met kippenvel gezeten. Hoe het verhaal van miss Honey en Matilda bij elkaar komt is briljant gedaan. De muziek, het decor, de details! Ik ben verkocht. Dit is een van de beste musicals die ik ooit gezien heb, en ik heb best wat om het mee te vergelijken.

Zondag was ook weer een drukke dag. Ik ben met 5 andere meiden nog een walking tour gaan doen. Ditmaal in Soho, het seks, drugs en rock ’n roll gebied van Londen. De plek waar in dezelfde straat het Communistisch Manifest is geschreven en waar de eerste stripclub van Londen is geopend. Weer met dezelfde tourguide als vorige week. Het weer was helaas niet fantastisch maar tussen de buien door was het een mooie tour! Hierna zijn we met elkaar naar een Dutch Pub geweest. EEN BROODJE KROKET! Ondanks dat ik dat in Nederland eigenlijk nooit eet was het erg lekker om weer wat Nederlands te eten. Het Nederlandse eten wat ik hier heb is hagelslag maar ik ben van plan om binnenkort een keer naar de Hema te gaan om daar een beetje in te kopen. Vandaag was zo tof maar ondertussen lazen we de berichten dat Nederland steeds verder aan het afsluiten is, wat het ook wel dubbel maakte.

Een vraag die ik de afgelopen week veel heb gekregen is: “Hoe staat het ervoor met de coronapaniek?”. Een heel stuk beter als wat ik hoor in Nederland, al denk ik dat het een kwestie van tijd is. Op dit moment merk je er weinig van en zijn er nog geen regels ingesteld over dingen die wel of niet meer mogen. Het enige wat je overal hoort en ziet zijn handenwas adviezen. In de metro, winkelcentra, scholen, enzovoort. Op eigenlijk alle openbare plekken wordt advies gegeven met bijvoorbeeld posters. Zo hangt er een poster in de metrostations dat je je handen goed moet wassen maar hangt er een poster naast waarop staat dat je de reling vast moet houden op de trap. Ook tettert er af en toe een stem door Westfield (een giga winkelcentrum hier in de buurt) dat je je handen moet wassen. Scholen zijn gewoon open, overvolle metro’s geen probleem. Het enige wat opvalt is dat er steeds meer mensen zijn die mondkapjes dragen maar ook gisteren een paar mensen die latex handschoenen droegen. Overigens wel grappig… We moesten staan in de metro en aangezien de metro’s hier en heel luidruchtig zijn en niet zo stabiel moet je je gewoon vasthouden, iets wat deze mensen ook deden met hun handschoentjes. 5 minuten later kreeg er een echter jeuk aan z’n neus en krapte dus aan zijn neus. Zo schiet je het doel van de handschoenen een beetje voorbij lijkt mij. En ook hier is er een run op toiletpapier, keukenpapier en handzeep. Het is echter een kwestie van tijd voor de gevolgen hier ook zichtbaarder gaan worden wanneer je kijkt naar Europa waar veel scholen dicht zijn. De Britse overheid staat er hetzelfde in als de Nederlandse: scholen sluiten zorgt ervoor dat de ouders thuiszitten terwijl deze nodig zijn. Maar het zal ook hier niet lang meer duren voor de scholen sluiten ben ik bang. Onder au pairs heerst er wel onrust aangezien veel thuislanden grote corona problemen hebben. Mensen vertrekken van de een op de andere dag wat voor paniek zorgt bij host families. Ik heb al meerdere berichten in facebookgroepen langs zien komen van radeloze host families die niet weten wat ze moeten nu hun au pairs van de ene op de andere dag weg zijn. Ik blijf hier voorlopig gewoon zitten omdat het voor mijn gevoel niks uitmaakt waar ik zit, overal is er risico. En mochten we hier in quarantaine moeten dan gaan we naar Sussex of Wales om daar te relaxen en te genieten van de natuur, komen we ook wel weer doorheen. Mijn host family is er heel relaxed onder maar aan de andere kant hebben ook wij minstens 30 rollen wc-papier op voorraad en 15 potjes handzeep (dat laatste is er al een paar weken want het was toen in de aanbieding, maar goed).

Wilma

Weer een mooi verslag Emma Sophie.
Sterkte met de maatregelen die wellicht ook in Londen gaan gelden , en let goed op jezelf ?

Jolanda Schutte

Heerlijk genieten ?

Oma

Wat een verhaal maar ik lees het graag zo blijf je bij

Jan Goorhuis

Dag Emma-sophie,
Ik heb je verhalen gelezen. Je hebt wel schrijftalent moet ik zeggen. Erg leuk om te lezen!
Wat een bijzondere tijd beleef je op dit moment. Je weet er vast heel creatief mee om te gaan.
Ik wens je, ondanks alles, een hele mooie tijd!
Groetjes uit de Montferlandstraat.