(Paas)vakantie

Afgelopen week was het hier paasvakantie. Het schooljaar is verdeeld in 4 perioden. In de herfst hebben de kinderen 2 weken vakantie, met kerstmis en ook met pasen. En tussen deze vakanties in hebben ze halfterm, een weekje in het midden van de periode. De afgelopen 2 weken was het dus paasvakantie, wat in deze periode neerkomt op thuiszitten zonder school. Ik moet toch eerlijk toegeven dat ik liever thuiszit met school want nu moest ik ook in de ochtend bedenken wat we gingen doen, maar ik ben best een eind gekomen denk ik!

10 april ben ik teruggevlogen naar Londen en ben ik door Jules opgehaald van Heathrow om nog een paar dagen naar de cottage te gaan. Een super schattig huisje in Sussex wat al decennia in de familie is. Het huisje is super leuk maar geeft mij ook een beetje een gevoel van kamperen, douchen is namelijk best een uitdaging, met enkel een bad. Ook heeft het huisje geen centrale verwarming en zijn de deurposten zo laag dat ik zelfs moet bukken! Jules vertelde mij dat voor 2 jaar geleden een leiding gesprongen was en dat er zonder grappen een halve meter water in het huisje stond. Het plafond was kapot en naar beneden gekomen en de kamer waar ik sliep was eerder een fontein. Ze hebben het huisje helemaal weer opgebouwd en voorzien van goed keuken! Ik heb de foto's gezien, wat een nachtmerrie.

De dagen in de cottage hebben we vooral gevuld met veel wandelen. De natuur stond prachtig in bloei en de bossen stonden vol met boshyacinten, of in het Engels "Bluebells", klinkt toch wat lekkerder. 's Ochtends een wandeling door het bos en 's middags in een groot aangelegd natuurgebied. Bergje op, bergje af. De spierpijn was goed aanwezig.

Het weekend wat we in de cottage waren was natuurlijk het paasweekend en pasen wordt hier net wat anders gevierd dan in Nederland. In Nederland gaat het vooral om een groot paasontbijt maar hier is de lunch belangrijk. Traditioneel eet je roast lamb. Gaan we weer met de roasts! Mij hoor je niet klagen. Mary had voor pasen voor iedereen een treasure hunt gemaakt. Rijmpjes die je naar een nieuwe locatie brengen waar weer een nieuw kaartje ligt met een puzzel die je weer naar een nieuw kaartje brengt met een zelf getekende landkaart. Als je alle puzzels en rijmpjes door was kwam je uit bij je GIGANTISCHE chocolade ei! Een super leuk idee en ook goed uitgevoerd (ze was alleen 1 van mijn kaartjes vergeten neer te leggen maar dat vergeef ik haar), tot de woedeuitbarsting van Mary en Ted. Gezellig, pasen. Later op de middag hebben Lizzie en ik de hele tuin vol gelegd met kleine paaseitjes voor de kinderen. De tuin is laten we zeggen, natuurlijk, dus van de 70 chocolaatjes die we verstopt hadden hebben we er "maar" 50 teruggevonden.

Tweede paasdag is hier niet echt een ding en dit was ook de dag dat we naar huis gingen. Samen met Lizzie en Jules ben ik 2 uur bezig geweest om alles van top tot teen schoon te maken om vervolgens een record neer te zetten, om 11 uur zaten we in de auto. De auto was VOL! Ik heb 1,5 uur in kleermakerzit op de bank gezeten aangezien er geen voeten ruimte meer was.

Dinsdag begon voor mij het werk weer en de kinderen hadden dus nog 4 dagen "vakantie". Ik heb geprobeerd om iedere dag iets speciaals te doen zodat het toch een beetje voelde als vakantie. Net zoals de normale school ochtenden begonnen we met Joe Wicks. Een youtuber die iedere doordeweekse dag gymlessen voor kinderen livestreamt. Het geld wat hij hiermee verdient, doneert hij aan het NHS (de Britse gezondheidszorg). Iedere vrijdag heeft hij een verkleeddag waar wij ook aan meedoen! Ook zijn de kinderen helemaal van fan het videodagboek van Anne Frank. Het Anne Frank huis heeft namelijk haar dagboek omgezet in een vloggende Anne Frank om het zo aantrekkelijker te maken voor kinderen. We kijken de afleveringen in het Nederlands met Engelse ondertiteling en ze zijn er helemaal weg van.

Zoals ik al zei probeer ik iedere dag iets extra's met de kinderen te doen om het vakantiegevoel erin te houden. Dinsdag was dat knutselen met zoutdeeg. Bloem, zout en een beetje water mengen tot een deeg om mee te kleien en vervolgens af te bakken. De kinderen vonden het fantastisch maar wat een puinzooi. Ik heb de jongste 2 dus maar weggestuurd waarna Tom en ik de hele keuken weer hebben opgeruimd op de muziek van Annie. It's a hard knock life! ('t is een zwaar bestaan!). Op woensdag hebben we deze brooddeeg creaties geschilderd en zijn de kinderen druk geweest met het maken van parachutes van plastic zakken en melkpakken. Op donderdag zijn we een eind gaan fietsen. Ik was eerder al eens naar het olympisch park gefietst met ze, maar we hebben dit keer de lat iets hoger gelegd. Victoria Park, iets minder dan 10 minuten verder dan het olympisch park. Ze hebben zich perfect gedragen! Lizzie zei naderhand dat zij dat niet had gedurfd met de kinderen. Zo'n eind fietsen door Londen. Er zijn een paar redenen waarom ik het wel met ze aandurf: 1. de Greenway, een fietspad bovenop een riool waar je veilig kan fietsen. 2. De kinderen houden zich perfect aan de regels en die zijn best streng. Ik hoef niet bang te zijn dat ze de weg op schieten en ze weten ook, 1x regel breken is naar huis. Hierdoor gaat het erg goed! Ze zijn te blij dat we dit soort dingen doen. Vrijdag hadden we overdag een hele luie dag maar 's avonds was erg druk. Toen ik hier net 2 weken was was het Pancake Day. Dit heb ik toen groots met ze gevierd met allerlei verschillende pannenkoeken. De weken die volgden hebben ze alleen maar gevraagd wanneer we weer eens een pancake day gingen doen. Die avond hebben we om de vakantie af te sluiten een nieuwe Pancake Day gehouden.

In het weekend wilde mijn host family een stuk gaan wandelen in Epping Forest maar ik had niet zo veel zin om mee te gaan en besloot voor mijzelf een eind te gaan fietsen. Ik heb in bijna 3 uur tijd een rondje gemaakt door Central London wat ook best een beleving is. Voor mijn gevoel fietste ik in Amsterdam, zo veel fietsers waren er. Er was alleen 1 verschil, deze fietsers dragen bijna allemaal helmen. Auto's waren er bijna niet te bekennen en ik stond dus ook geregeld te wachten bij een stoplicht terwijl er helemaal niemand was. Mijn gevoel is dus, doorfietsen, maar de politie is hier erg streng naar fietsers. Geregeld staan ze om een hoekje te wachten tot een fietser door rood fietst om ze vervolgens een bekeuring te geven. Ik ben uiteindelijk helemaal tot Buckingham Palace gekomen, wat in het westen van het centrum is! Heerlijk relaxed.

Ada

Wat een belevenissen weer Emma- Sophie! Leuk om te lezen. Je zit er weer helemaal in na je korte
" break".
Succes met het schoolwerk weer deze week๐Ÿ™‹

Robert en Monique Loman

๐Ÿ‘๐Ÿ‘

Ivonne

Wat gaaf! Dat je alleen door london bent gefietst! Wat zal het een bijzondere beleving zijn geweest, nu met de lockdown...

Linda

Leuk weer om te lezen!(zou toch die 20 chcocaaltjes nog willen vinden๐Ÿ˜‚)
Succes maar weer!

Oma

Wat een belevenis zo door Londen te fietsen ๐Ÿ˜€

Herman

Mooi hรจ, die Bluebells. En douchen met alleen een bad is toch echt klassiek Engels. ๐Ÿ˜‰ weer leuk te lezen. Blijf gezond.

Angela Oude Voshaar

Het zal af en toe best lastig zijn, maar wat ga je geweldig met situatie om. Discipline kan de kids niet ontzegt worden. Mooi! Fantastisch om je verhalen te lezen!

Karla

Sorry, ik ben wat later begonnen met het lezen van jouw blogs en lees ze nu van achter naar voren (ach ja...). Fantastisch lijkt me dat om zo door Londen te fietsen. Ook goed dat je ff in huis bent geweest (ik weet het, het is al weer bijna 2 weken geleden). Je bent super bezig, hou vol en blijf gezond!